اخبار   
 

 چاه‌های آبیاری فضای سبز اصفهان در معرض خشک شدن‌اند

معاون شهردار اصفهان با اشاره به خشکسالی در اصفهان گفت: با توجه به این که اصفهان خشک‌ترین سال در ۴۰ سال اخیر را می‌گذراند، چاه‌های آبیاری فضای سبز اصفهان در معرض خشکی کامل هستند و این موضوع، تهدید و خطری جدی برای فضای سبز اصفهان به شمار می‌رود ...

چاه‌های آبیاری فضای سبز اصفهان در معرض خشک شدن‌اند

معاون شهردار اصفهان با اشاره به خشکسالی در اصفهان گفت: با توجه به این که اصفهان خشک‌ترین سال در ۴۰ سال اخیر را می‌گذراند، چاه‌های آبیاری فضای سبز اصفهان در معرض خشکی کامل هستند و این موضوع، تهدید و خطری جدی برای فضای سبز اصفهان به شمار می‌رود.

احمدرضا مصور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، پیرامون وضعیت آب‌و‌هوای کنونی اصفهان اظهار داشت: براساس گفته استاندار، اصفهان در خشک‌ترین سال خود در ۴۰ سال اخیر قرار دارد و میانگین دمای اصفهان در تابستان امسال حدود یک درجه گرم‌تر شده است، همچنین اصفهان در معرض آلایندگی‌های بسیار زیادی است که خیلی از این موارد به علت وجود کارخانه‌های صنعتی موجود است که در این استان مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: امسال اصفهان با پدیده گرد و غبار روبرو است که در سال‌های گذشته به صورت بسیار خفیف وجود داشته اما در تابستان امسال این پدیده برای اهالی این شهر موجب دردسر شده است، پدیده گرد و غبار که امسال بیش از سال‌های گذشته شهروندان اصفهانی را آزار داده متاسفانه منشا داخلی و خارجی دارد، هوای اصفهان مدتی است که وضعیت مطلوبی نداشته که امیدوار هستیم در فصل پائیز و زمستان با شروع بارندگی‌ها این معضلات برطرف شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود نیز سبب شده است که مشکلات آب و هوایی در اصفهان تشدید شود، گفت: اصفهان بسیار به زاینده‌رود وابسته‌ است و اکنون متاسفانه این رودخانه از یک رودخانه دائمی به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و مجموع این مشکلات دست در دست هم داده‌ تا که شرایط بدتر شود.

وی خاطرنشان کرد: اکوسیستم محیطی اصفهان بسیار به آب زاینده‌رود وابسته است و اکنون تاثیرات بسیاری خشکسالی این روخانه بر فضای سبز حاشیه زاینده‌رود و دیگر مکان‌های گذاشته است.

example-image

مصور افزود: با توجه به خشکسالی در اصفهان و کمبود آب که شرایط را برای تامین آب فضای سبز بسیار مشکل کرده اکنون باید از حداقل آب مورد نیاز که در اختیار هست بیشترین فضای سبز را در اصفهان زنده نگه داریم. براساس آبی که ما برای آبیاری فضای سبز احتیاج داریم تقریبا دو-سوم از این مقدار آب اکنون در اختیار است، اما تشدید خشکسالی در اصفهان سبب شده که اداره فضای سبز توسط شهرداری نیز با سختی بیشتری به پیش رود.

وی با بیان اینکه چاه‌های آب در دسترس شهرداری به سرعت در حال خشک‌شدن است، خاطرنشان کرد: چاه‌هایی که شهرداری برای آبیاری فضای سبز در اختیار دارد به سرعت در حال خشک‌شدن است که اکنون بسیاری از این چاه‌ها به‌طور کامل خشک شده اما شهرداری توانسته با تعامل بسیار خوبی که با ارگان‌های مختلف در بخش آبیاری و بحران آب دارد مدیریت خوبی در آبیاری فضای سبز داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: در همه جای دنیا هنگام خشکسالی از شیوه‌های نوین آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند که اصفهان نیز نباید از این شیوه مستثنی واقع شود.

وی پیرامون تلاش‌های بسیار شهرداری اصفهان در ارتباط با آبیاری فضای سبز و مدیریت آب گفت: علی رغم همه تلاش‌های شهرداری اصفهان و مسئولان مربوط برای کاهش شدت کم‌آبی در اصفهان اما هنوز مشکلات آب در اصفهان به صورت جدی وجود دارد. با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی درباره بارندگی در فصل پائیز و زمستان و اعلام سازمان هواشناسی بارندگی‌های خوبی در سال جاری نخواهیم داشت.

مصور افزود: در صورتی که وضعیت آب در شهر اصفهان به این صورت ادامه پیدا کند چمن‌هایی که در فضای سبز از بین بروند یا دیگر کاشته نمی‌شوند و یا چمن‌هایی با شرایط گرمسیری در آن منطقه کاشته می‌شود ولی این موضوع به آن معنا نیست که از مقدار فضای سبز در اصفهان کاسته شود.

وی با اشاره به کمیته‌ نظارتی پیرامون مدیریت آب گفت: این کمیته‌ وظیفه مدیریت آب در اصفهان را بر عهده داشته و همه افراد درگیر با مسئله آب شهری اصفهان در این کمیته حضور داشته که بتوانند سریع نقاط ضعف را مدیریت کنند.

  منبع : خبرگزاری تسنیم
  12:06   چهارشنبه 30 تیر 1395  
 نظرات